Mobbing, agresja, przemoc, bullying, cyberbullying to hasła coraz częściej wpisujące się w charakterystykę środowiska młodzieżowego. Wszystkie powyższe terminy mieszczą się w kręgu zjawiska mającego wspólne korzenie, czy jak kto woli należą do tej samej rodziny zachowań.
Dla laika rozpoznawanie i rozróżnianie poszczególnych postaw może być trudne. Ale w sukurs z całą pewnością przyjdzie książka Jacka Pyżalskiego – badacza i wykładowcy. W 2012 roku popełnił i opublikował w Oficynie Wydawniczej, niezwykle ciekawą książkę pod tytułem: „Agresja elektroniczna i ceberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży”.
Prezentowana w niej charakterystyka zjawisk agresji osadzona jest w bogatej literaturze, ale też i uzupełniona ciekawymi badaniami. Wyniki, których czasami przerażają, a czasami uświadamiają brak podstawowej wiedzy w tym zakresie oraz uczulają na dokonujące się formy agresji.
Mimo tego, że jest to naukowa rozprawa, to sadzę że nie zrazi się do niej czytelnik spoza naukowego środowiska. Zaletą bowiem tego wywodu jest przejrzysty, klarowny i raczej wolny od nasycenia skomplikowanym, ponad miarę słownictwem język.
Autor dyscyplinuje swoje wywody, ma umiejętność mówienia o rzeczach trudnych w dostępny sposób. Recenzenci ocenili ją jako nowatorską, na wysokim poziomie metodologicznym, i stanowiąca podwaliny dla kolejnych badań.
Dla każdego pedagoga, studenta pedagogiki, dyrektora szkoły czy psychologa szkolnego pozycja ta powinna być podstawowym kanonem informacji. Po to, by jak pisze autor działać zanim się coś stanie a nie po fakcie.