PS Vita - Testujemy

Obrazek użytkownika Brama
18.12.2012

PS Vita, najmłodsza przenośna konsola z rodziny PlayStation, obecna jest na rynku już blisko rok, poza Japonią przeżywa właśnie swój pierwszy okres gwiazdkowy (zadebiutowała 17 grudnia 2011r. w Japonii, w Europie 22 lutego 2012r.). Myślę, że jest to właściwy moment by ponownie przyjrzeć się handheldowi Sony i ocenić go, tym razem bez emocji towarzyszących premierze nowego sprzętu. Czy teraz, niemal po roku od startu, warto zawracać sobie głowę bądź co bądź wciąż drogim sprzętem? Czy na Vicie jest w końcu w co grać? I czy sprawdzi się ona jako prezent gwiazdkowy? Na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć.

fot. Jacek Kordus - Uncharted na PlayStation Vita - topowa gra Sony teraz w Twojej kieszeni fot. Jacek Kordus - Uncharted na PlayStation Vita - topowa gra Sony teraz w Twojej kieszeni
  • PS Vita - ekran dotykowy
  • PS Vita - tylny panel dotykowy
  • Nośnik danych i karta pamięci PS Vita
  • PS Vita - opakowanie

Specyfikacja i wykonanie

PS Vita jest następcą PlayStation Portable czyli PSP. W porównaniu do starszej siostry jest nieco większa, co jest zrozumiałe ze względu na zastosowanie aż pięciocalowego, dotykowego ekranu w technologi OLED. Zyskała również drugą gałkę analogową, tylni panel dotykowy, dwie kamerki i zestaw czujników takich jak żyroskop i akcelerometr do wykrywania położenia konsolki w przestrzeni. Serce konsoli stanowi czterordzeniowy procesor ARM i tyluż rdzeniowy układ graficzny. Do dyspozycji jest 512MB pamięci operacyjnej i 128MB VRAM – to więcej niż w PlayStation 3!

PSV posiada minimalną pamięć wewnętrzną – tylko na system i ustawienia, więc niezbędny okazuje się zakup dodatkowej dedykowanej karty pamięci PSVITA Card, a te są niestety drogie. Polecam zakup przynajmniej 8GB – najmniejsza karta (4GB) jest najmniej opłacalna a przy tym błyskawicznie się zapycha. Ja dostałem taką w zestawie i muszę się gimnastykować za każdym razem kiedy ściągam nowe demko. Nośnikiem gier jest specjalnie zaprojektowana karta pamięci NVG Card, której specyfikacja przewiduje możliwość przechowywania również zapisanych postępów, niestety nie wszystkie gry to wykorzystują. Dodatkowo konsolka łączy się ze światem za pomocą Bluetooth i WiFi, a w droższej wersji wyposażona jest także w moduł GPS i modem sieci komórkowej 3G (jednak brak funkcjonalności telefonu).

Jakość wykonania stoi na wysokim poziomie, podobnie zresztą jak ergonomia – gra się bardzo wygodnie pomimo zastosowania malutkich przycisków geometrycznych i niewielkich gałeczek. Te ostatnie są teraz faktycznymi gałkami, a nie jak w PSP płaskim suwakiem, przez co są najbardziej wystającymi elementami konsoli i trzeba na nie uważać. Nie oferują co prawda takiej precyzji jak DualShock 3, ale w tym aspekcie również jest dobrze. Na dodatkową pochwałę zasługuje rewelacyjny panoramiczny wyświetlacz o żywych kolorach, głębokiej czerni i sporej rozdzielczości (960x544 punktów).

Dostępne gry

Po początkowym wysypie tytułów startowych nowych gier na Vitę było jak na lekarstwo. Owszem było w co grać, ale nie wszystkie gry dorównywały poziomem takim perełkom jak Uncharted: Golden Abyss, Wipeout 2048 czy Gravity Rush. Na drugą turę solidnych produkcji trzeba było chwilę zaczekać, ale właśnie w temacie zaczęło się coś ruszać. Niedawno premierę miały bardzo dobre Assassin's Creed III: Liberation i Need For Speed: Most Wanted. Konsolka doczekała się też własnej odsłony Call of Duty (niestety niezbyt udanej) oraz imprezowej bijatyki z największymi gwiazdami gier o dość przydługiej nazwie: PlayStation All-Stars Battle Royale, gra ta wykorzystuje Crossplay oraz Crossbuy – można grać z właścicielami PS3, a gdy zakupimy tytuł na dużą konsolę to wersję przenośną pobierzemy za darmo.

Sony nie ma zamiaru popełnić podobnego błędu jak w przypadku PSP kiedy wydawało się, że koncern porzucił swoją konsolkę i się nią nie interesuje. Zamierza aktywnie wspierać Vitę przez okres przynajmniej dziesięciu lat i nie oszczędzać na marketingu, czego efekty zobaczyć możemy już teraz oglądając ciekawe spoty reklamowe w naszej telewizji.

Nie sposób wymienić wszystkich zapowiedzianych tytułów, jednak w kolejce są zarówno przenośne odsłony znanych marek (Killzone); gry tworzone specjalnie z myślą o Vicie, ale o znanej i sprawdzonej już mechanice (Soul Sacrifice); jak również gry, które w twórczy sposób wykorzystają nowatorskie możliwości sterowania jakie oferuje konsola (Tearaway). Znajdziemy pozycje kierowane zarówno dla dojrzałych graczy, jak również tych młodszych.

Funkcjonalność

Producent dba o to by możliwości konsolki stale rosły i wypuszczając nowe aktualizacje rozszerza znacznie jej funkcjonalność. Jakiś czas temu dostaliśmy możliwość ściągania gier z PSone, aplikację dla Facebooka oraz YouTube. Niedawno klienta poczty e-mail, kilka usprawnień oraz wyeliminowano największą bolączkę konsoli – w końcu można równocześnie grać i w tle przeglądać internet (dotychczas pomimo że konsola obsługuje wielozadaniowość to włączenie gry powodowało wyłączenie przeglądarki i na odwrót).

Inną zmianą, którą przyniosła najnowsza aktualizacja jest długo wyczekiwane włączenie Vity do programu PlayStation Plus. Dla przypomnienia subskrybenci programu za równowartość 200 zł rocznie otrzymują bez dodatkowych kosztów dostęp do dziesięciu gier na PlayStation 3, z których każdego miesiąca 3 zostają wymienione na nowe. Teraz dostępne są także cztery gry na PS Vitę – aktualnie takie hity jak Uncharted i Gravity Rush oraz dwie mniejsze produkcje przygotowane z myślą o dystrybucji cyfrowej. Jest to opcja szczególnie atrakcyjna dla tych, którzy posiadają już PS3, gdyż kupując nową konsolkę mają od razu dostęp do świetnych gier bez dodatkowych wydatków.

Ok, można powiedzieć, że wszystkie te funkcje powinny być w konsoli od samego startu, ale to miło, że koncern stale poprawia niedociągnięcia i dodaje nowe funkcje. Niestety nawet pomimo znacznej poprawy funkcjonalności konsola nie jest w stanie zastąpić tabletu, a w zadaniach innych niż granie sprawdza się słabo: np. przeglądarka jest średnio wygodna, nie obsługuje technologi Flash a zastosowana klawiatura ekranowa jest zwyczajnie toporna. Kolejnym rozczarowaniem może być słaba jakość zamontowanych kamerek, które jako tako sprawują się przy mini gierkach wykorzystujących rozszerzoną rzeczywistość (o ile warunki świetlne są dobre), ale do czegokolwiek innego się już nie nadają.

Ceny

Podstawowa wersja konsoli kosztuje ok 899 zł, pozbawiona jest jednak GPS i modemu 3G. Na pytanie o zasadność dopłaty ok 200 zł za „gadżety”, które większość z nas ma już dawno w telefonie każdy musi sobie odpowiedzieć sam. Jak zwykle warto rozglądać się za promocjami i zestawami – może się okazać, że za niewielką dopłatą otrzymamy dodatkową grę czy kartę pamięci; w internecie czy na aukcjach znaleźć można znacznie lepsze oferty cenowe niż w sklepach stacjonarnych.

Problemem są niestety ceny nowych gier – duże produkcje rzadko schodzą poniżej pułapu 150zł, najczęściej jednak plasując się w okolicy 200zł – to cena za jaką kupimy premierową grę na stacjonarną konsolę i osobiście uważam, że jest to „lekką” przesadą jak na grę na przenośną konsolę. Myślę, że 120 -150 zł za premierę, czyli tak jak było za czasów PSP, to najrozsądniejszy poziom cenowy i mam nadzieję, że ceny gier szybko spadną. Na szczęście na PlayStation Network dostępnych jest wiele ciekawych produkcji mniejszych deweloperów, które można nabyć za przystępniejsze kwoty.

A zatem?

Podsumowując dotychczasowe informacje, uważam, że tak naprawdę dopiero teraz opłaca się kupić PS Vitę. Portfolio gier stale się rozszerza a Sony wprowadza nowe możliwości i naprawia błędy. Również cena oscyluje na rozsądniejszym niż jeszcze kilka miesięcy temu poziomie. Zawiedzeni będą jedynie ci, którzy liczyli na coś w rodzaju tabletu z rewelacyjnymi grami, ale ci, którzy oczekiwali po prostu solidnej przenośnej konsoli nie powinni narzekać. Jak widać Sony odrobiło lekcję i pomimo kiepskiego startu nie spisywałbym tak łatwo ich nowej konsoli na straty - jej sprzedaż, za sprawą nowych gier i akcji marketingowych może jeszcze znacząco wzrosnąć.

Patrząc na takie gry jak Uncharted czy Assassin's Creed śmiało możemy mówić o mocy konsol stacjonarnych na handheldzie czy nowej jakości w przenośnym graniu. A nie należy zapominać, że Vita oferuje także szereg gier właściwych tylko tej platformie i wykorzystujących jej unikalne możliwości. Vita powinna się doskonale sprawdzić jako prezent gwiazdkowy pod warunkiem, że obdarowywana osoba jest graczem oraz zna i lubi markę PlayStation. Dodatkowym warunkiem jest spora zasobność portfela obdarowującego.

Alternatywy

Jeżeli szukamy alternatywy to na rynku wciąż obecna jest starsza siostra Vity – PSP. Jej podstawową zaletą jest niska cena – nową możemy nabyć już za 399 zł – oraz duży wybór tanich gier, które nawet teraz potrafią pozytywnie zaskoczyć w kwestii grafiki. Pamiętać należy jednak, że najnowsza wersja – seria E1000, zwana również „Street” pozbawiona jest Wi-Fi i wykonana została nieco gorzej. W miarę możliwości lepiej poszukać starszej wersji np. z serii 3000.

Inną opcją jest kosztujący ok 700 zł Nintendo 3DS – przenośna konsola oferująca dwa ekrany: jeden w technologi 3D nie wymagającej okularów, drugi mniejszy, dotykowy. Dostępna jest również większa wersja z dopiskiem „XL”, która przy zachowaniu tych samych parametrów oferuje znacznie większe ekrany (jednak o tej samej rozdzielczości) i wytrzymalszą baterię. Co ciekawe (lub raczej dziwne) większa wersja sprzedawana jest bez ładowarki – tę należy nabyć osobno lub użyć tej z normalnej wersji (zakładając, że takową posiadamy). Konsolka może się poszczycić grami z udziałem flagowych postaci z repertuaru Nintendo z wąsatym hydraulikiem Mario na czele. Również starsi gracze znajdą tu coś dla siebie.