Tajne linie metra i delfiny

Z cyklu: Okruszki

Obrazek użytkownika Redakcja Po Przecinku
21.02.2014

W cyklu "Okruszki" przygotowaliśmy dla Was kolejną porcję ciekawostek z różnych dziedzin. Żadne nie są ze sobą powiązane i nie mają nic wspólnego poza faktem, że mogą być wykorzystame na piątkowej imprezie, jeśli będziecie chcieli zabłysnąć wiedzą. Albo na spotkaniu rodzinnym gdy "zapadnie taka niezręczna cisza.

Tramwaje na złomowisku Tramwaje Pacific Electric Railway oczekujące na zezłomowanie, rok. 1956 | fot. Los Angeles Times photographic archive, Digital collectons — UCLA Library.

Zaczynamy więc dzisiejszą porcję:

GrejpfrutyGrejpfruty powstały na skutek skrzyżowania pomarańczy olbrzymiej (pomelo) z pomarańczą chińśką.


Lustro fenickieLustro używane np. podczas okazywania świadkom osób podejrzanych jest często błędnie nazywane lustrem weneckim, podczas gdy jest to tak naprawdę lustro fenickie.


WielbłądWielbłąd jednogarbny wyginął na wolności i obecnie występuje tylko jako zwierzę hodowlane.Wielbłądny dwugarbne są natomiast gatunkiem zagrożonym, w większości żyjącym w niewoli.


DelfinyWg naukowców, delfiny przy narodzeniu mają nadawane przez starsze osobniki “imię”. Indywidualny dźwięk jest przypisany do konkretnego osobnika, a ten reaguje na niego także w okresie dorosłości.


Butle gazoweKolory butli gazowych w Europie są ustandaryzowane i można na ich podstawie rozpoznać zawartość. Jednak barwa amerykańskich butli gazowych jest przypadkowa.


MoskwaNajprawdopodobniej jedyne na świecie “tajne metro” występuje w Moskwie. Jest to druga, niezależna od publicznej sieć metra, służąca członkom władzy i kontrolowana przez służby bezpieczeństwa. Wg nieoficjalnych informacji, Metro-2 ma trzy linie,o łącznej długości 100 km, lecz nigdy nie zostało to potwierdzone.


WindaPierwsze urządzenia podobne do obecnych wind, stosowano już w 50 r. p.n.e, w rzymskim Koloseum. Jedna maszyna umożliwiała wwiezienie na areną 20 gladiatorów.


Tramwaje na złomowiskuFilm “Kto wrobił królika Rogera?” nawiązuje do amerykańskiego skandalu po II wojnie światowej, w ramach którego oskarżano kilka film (między innymi General Motors) o działania mające na celu zniszczenie sieci tramwajowych na rzecz przemysłu motoryzacyjnego.