Zawrotna kariera Nordic Walking w Polsce

Obrazek użytkownika Roman Krzywiński
9.08.2012

Nordic Walking to sport? A może turystyka i rekreacja zyskująca coraz więcej entuzjastów. Połączenie chodu z narciarstwem wymaga zaopatrzenia się w dobry sprzęt i można ruszać w drogę, którą po Skandynawach, Niemcach, i innych europejczykach, zaczynają obierać Polacy.

fot. Roman Krzywiński

 

Nordic Walking to idealna aktywność ruchowa dla wszystkich bez względu na wiek, masę ciała i poziom sprawności fizycznej, uprawiany na świeżym powietrzu w kontakcie z naturą! Można spacerować z kijkami w dowolnym miejscu, zarówno w lesie, w górach, na plaży a także na twardych i ubitych nawierzchniach, czego nie polecam! Jest aktywnością ruchową, którą można uprawiać przez cały rok i przez całe życie! NW może być sam w sobie zaprawą przygotowującą nasz organizm do coraz to bardziej wzmożonego wysiłku.

Chodzenie z kijami daje możliwość bardzo swobodnego bezproblemowego sterowania intensywnością naszego wysiłku. Nie jest, jako taką dyscypliną sportu, ponieważ nie występuje tu efekt rywalizacji sportowej jest sam w sobie substytutem treningu sportowego. Właściwa długość kijka do Nordic Walking związana ze wzrostem osoby, jest ważnym czynnikiem komfortu i bezpieczeństwa oraz odgrywa ważną rolę w skuteczności Nordic Walking. Kijkiem o odpowiedniej długości można się odpychać za linią tułowia, a zatem cała obręcz ramion i mięśnie barków oraz górnej części pleców mogą być zaangażowane w tym odepchnięciu. Wybierając długość kijka każdy powinien uwzględnić swój wzrost, długość ramion oraz poziom zaawansowania treningowego. Właściwa długość kijka może być mierzona przy pomocy przysuniętej do boku oraz zgiętej pod kątem 90 stopni kończyny górnej. Osoba z większym doświadczeniem w Nordic Walking lub narciarstwie biegowym, mająca większą siłę fizyczną może wybrać kijek o trochę większej długości. Jeśli chodzi o Nordic Walking to najważniejszą cechą kijka jest pasek rękojeści. Powinien być dobrze dopasowany do dłoni, aby po jej otwarciu spoczywał w tym samym miejscu przy dłoni. Kije w chodzeniu nordyckim nie służą do podpierania w czasie marszu, lecz do odpychania. Odpychając się kijkiem za linię tułowia, zewnętrzna cześć dłoni opiera się na pasku rękojeści. Posiada on także możliwość regulacji stosownie do wielkości ręki, co umożliwia pewny chwyt, a ten sam pasek może być używany latem i zimą w rękawiczkach. Dobrze jest posiadać odejmowany system paska od rękojeści kija, pozwala to na szybkie pozbycie się kijków podczas ćwiczeń, sznurowania butów itp. Trzon kijka powinien być lekki i elastyczny. Materiał, z którego jest wykonany powinien wytrzymać tereny o różnym podłożu oraz nacisk osób o różnym ciężarze ciała, co stanowi również czynnik bezpieczeństwa. W dolnej części kijka najważniejszy jest jego wąski koniec zwany kolcem. Kolec wbija się w grunt pod właściwym kątem i nie ślizga się. Używany jest do chodzenia po miękkim terenie lub na śliskich i ośnieżonych drogach w zimie. Na twarde nawierzchnie zakładamy gumowe końcówki, które absorbują uderzenie o podłoże. Firmy produkujące najlepsze kije do NW to LEKI, EXEL, ONE WAY, FIZAN itp.

Nordic Walking pod każdym względem jest fantastyczną formą bezpiecznego ruchu, rehabilitacji, rekreacji, formą spędzania wolnego czasu, a nawet treningiem wysoko kwalifikowanego sportowca.

Buduje sprawność sercowo-naczyniową

Wzmacnia niemal wszystkie mięśnie (90% mięśni pracuje)

Spala efektywnie kalorie

Odciąża stawy i niweluje napięcia mięśniowe

Jest bezpieczny, niezwykle prosty w opanowaniu oraz niezwykle skuteczny

Stanowi świetną zabawę i kontakt towarzyski.

Poprawia nastrój i uzależnia

Jest aktywnością ruchową, którą można uprawiać przez cały rok i przez całe życie

Wystarczą kije, wygodne buty i w drogę - Nordic Walking – samo zdrowie!